1 Juli 2023, zet die datum maar in je agenda. Tenminste, als je daarna nog activiteiten op je website wilt meten via Google Analytics. Het is de dag dat de huidige Google Analytics (Universal) ophoudt met het meten. Dit houdt in dat je het volgende dus niet meer meet op je website:
- Bezoekers
- Kanalen
- Doelen zoals leads of bestellingen
- Meest bezochte pagina’s
- Kwaliteit van de bezoekers (tijd op pagina, bounce rate, conversieratio, apparaar, locatie)
Al deze data gebruik je als het goed is om op regelmatige basis te analyseren hoe het met je website gaat en welke kanalen en pagina’s bijdragen aan het succes van je website.
Om deze zomer bovenstaande nog steeds te kunnen doen kan je het beste zo snel mogelijk overstappen op de nieuwe versies van Analytics: Google Analytics 4 (ook wel GA4 genoemd).
Dit kan je feitelijk op 2 manieren doen:
- Gebruik maken van de overstap module via Universal Analytics
- Los GA4 account aanmaken en dat instelleren op je website
Waarom nou weer overstappen op Google Analytics 4?
Via GA4 is het mogelijk om zowel web als app verkeer via dezelfde omgeving samen te voegen. Deze nieuwe versie zorgt er namelijk voor dat je bezoekers op je website via verschillende kanalen, apparaten en ingangen kunt identificeren. Dit is interessant omdat veel mensen tegenwoordig meerdere apparaten gebruiken om online actief te zijn. Iemand zoekt ’s ochtends in de trein naar leuke vakantie bestemmingen in de zomer, pakt zijn tablet er ’s avonds nog eens bij op de bank tussen de Netflix aflevering door en boekt een week later in het weekend op zijn laptop de daadwerkelijke vakantie. Via Google Analytics Universal is het vrij lastig om al deze losse sessies via verschillende apparaten samen te voegen en te identificeren. Google Analytics 4 is voorzien van betere technieken en modellering om deze losse sessies op verschillende apparaten aan elkaar te koppelen en aan jou te rapporteren. Hierdoor wordt je data nog waardevoller.
Als je nog niet gestart bent met het overgaan op Google Analytics 4, dan is het zeker aan te raden hier snel mee starten. Let ook op dat je doelmetingen, die je bijvoorbeeld importeert naar Google Ads, dan ook meeneemt en opnieuw moet instellen. Het is aan te raden om beide Analytics komende maanden naast elkaar te laten draaien om te checken of de data klopt.
Mocht je hier hulp bij nodig hebben, neem dan contact op.